okt.
13.

FIREDOG interjú

firedog kiskép.jpg"Ahogy az elektronikus zene mainstream lett, úgy múlt el a klasszikus DJ-kultusz, és  minden tiszteletem a kivételeké, de most majomparádé van a DJ pultban." - FIREDOG interjú.

 

2010 előtt 15 évig Plastik Angelként játszottál technon, breakbeaten, house-on, speedgarage-on és minimalon keresztül szinte mindent. FIREDOG név alatt viszont általában jóval harapósabb zenékkel operálsz. Hogyan jött a váltás? 
Nem játszom feltétlen harapósabb zenéket. Inkább azt mondanám, hogy 15 év sok idő és az ember visszafordíthatatlanul változik. Amellett, hogy a zenei stíluspalettám évről évre frissül, a Plastik Angeles korszak végére már annyira elfordultam a szögegyenes zenéktől, hogy nem bírta el a név. Nem lett volna ésszerű tovább erőltetni az Angyalt, így úgy döntöttem, hogy inkább kutyává változom és előről kezdem. (nevet) Persze ez az “előről kezdem” elég csalóka kijelentés, hiszen az immáron 17 év tapasztalata nagy előnyt jelent.

A Bónuszra készült warm up mixed egy Noisia számmal kezdődik, ami sem energia, sem basszus tekintetében nem kis dózis. Mire számíthat általában a közönség egy előadótól, aki a warm up mixét egyből arconcsapással kezdi?
Arról a mixről tudni kell, hogy csak névlegesen warm up. Szabad kezet kaptam, úgyhogy nagyjából igazodva az est irányvonalához ez így alakult. Egyébként már elég régen szakítottam azzal hagyománnyal, miszerint egy promo mixben kötelezően legyen felvezetés és levezetés. Annak ellenére, hogy ez a mixkészítés alapja, nagyon unalmasnak találtam már évekkel ezelőtt is. Nem ragaszkodom semmihez amikor promo anyagot készítek, jön ami jön. Emellett természetesen azt mondom, hogy az ember először tanulja meg az alapokat és csak utána kezdjen el saját utat járni. Mire számíthat a közönség? Kilátástalan basszus tömegre. (nevet)

 

 

A debütáló „FIREDOG ROKKZ!!” című albumod budapesti bemutatója ma lesz a BÓNUSZ Festivalon. A közönség valami live act félére számíthat, vagy egy olyan szettre, amiben a saját dalaid dominálnak?
Az első fél órában DJ szett, a második fél órában pedig az albumbemutató lesz. Az album zenéit full LIVE adom elő, valamint DNL minden témát élőben énekel majd.  Ezt egy AKAI APC40-essel és egy külső hangkártyával oldjuk meg.

 

A hangszeres zenei képzettséged producerként mekkora segítséget jelent egy-egy szám elkészítésénél? Milyen programokkal, eszközökkel dolgozol, figyelemmel követed-e az aktuális trendeket, vagy inkább a belső hangokra figyelsz a számok elkészítésénél?
Természetesen nagyon sokat jelent az előképzettség. Zenetagozatos általános iskolába és emellett külön zeneiskolába is jártam zongora tanszakra. Ennek főként a dallamírásoknál veszem hasznát. A sulik által a disszonanciák (széthangzás, mely többek kötött a hangnemek, hangközök hibás használatával keletkezik – szerk.) kihallásának képességét is elsajátítottam. Nagyon sok kezdő és haladó producer egyszerűen nem hallja, hogy a zenéje disszonáns részeket tartalmaz. Ez főleg remixeknél, editeknél, mashupoknál nagyon súlyos szokott lenni, amikor két - hangnemben közel nem egyező - zenét vagy dallamot illeszt össze az adott előadó.

Eszköz szinten laptop és AKAI APC-40 amivel dolgozom, plusz a kötelező hangkártya, ami egy Focusrite és Genelec monitor hangfalak. Régen nagyon sok vasam volt, köztük a legendás KORG MS10 és a Roland SH-101-es is, de sajnos az általam készített zenei stílusokban többet érek a szoftverek profi használatával, mint az analóg monsterekkel. Egyébként Ableton párti vagyok, lenyűgöz a soszínűsége. Ezt használom zeneírásra, DJ-zésre és LIVE-ozásra is. Emellett pár plug-int, köztük a waves és native instruments hangszereit és effektjeit részesítem előnyben.

Figyelem a trendeket, de elég kevés esetben tetszenek. illetve azt mondanám, hogy a trendek azelőtt tetszenek mielőtt azokká válnának. Kivétel ez alól a moombahton és trap őrület. Ezektől kivagyok teljesen. (nevet) Amikor zenéket válogatok kikapcsolok teljesen és csak a trackek hangulatát figyelem. Ha saját számon dolgozom, akkor is a hangulat az, ami meghatározza a teljes munkafolyamatot. Érzéseket igyekszek megfogni és belevinni a zenékbe.

 

A lemezeden a deathmetál szcénában ismert DNL és a rapper Mammut is közreműködik. A Korn legutóbbi lemezén számos dal dupstep alapokat kapott Skrillexnek köszönhetően. Téged is foglalkoztatnak a különböző, elsőre rendkívül eltérő stílusok elegyítése, vagy a te esetedben a kollaborációnak más okai voltak?
Engem minden foglalkoztat, ami a stílusomba vág és számomra eltér a megszokottól. Az énekes választás mondjuk nem ilyen impulzív. DNL-el nagyon régóta dolgozom együtt és ez valószínűleg már így is marad. Számomra egy énekesben a legfontosabb az, hogy megérezze a zeném ízét és azt a fűszert tegye hozzá amitől még ízesebb lesz. Próbálkoztam sok énekessel, de eddig még senki nem tudott annyira azonosulni velem, mint DNL. Ezzel nem azt szeretném mondani, hogy nem voltak jó énekesek vagy rossz témát hoztak, csak nem a zenére való volt. Egyébként nekem valahogy a professzionalizmusnál a zenével való együttélés mindig fontosabb volt. Ha egy énekes nem érzi a zenéd, akkor lehet akármilyen profi, nagyon nehezen fog igazán odaillő énektémát írni.

  IMG_3757KICSI.jpgSpace Inhalerz pres. FIREDOG ROKKZ!! Burnin' Tour @ Pécs

 

Rengetegen próbálkoznak dj-zéssel. Mi kell ahhoz, hogy valaki ismertséget szerezzen és meg is kapaszkodjon az első vonalban?
Csak erre az egy  kérdésre lehetne szánni egy komplett interjút. (nevet) Sajnos azt kell mondjam, hogy az érvényesül mindenekelőtt, aki gusztustalanul smúzol, visszataszítóan helyezkedik, felfelé nyal és lefelé szarik. Ha valakiben ez megvan, vagy van valaki aki segít a menedzselésben és ilyen beállítottságú, akkor szinte garantált a “siker”. Az más kérdés, hogy ez mennyire lesz tartós. Emellett fontos, hogy eladható imidzse és egyénisége legyen az előadónak, valamint a kötelező jellegű saját zenék és mixek készítése is számít.

De ott a másik oldal. Az elkötelezettség, zenei alázat, tehetség, szerencse, egy picike tudatos marketing és mindennél több kitartás. Lehet rajtam nevetni, de öregiskolásként valahol belül nagyon bízom abban, hogy mindennél fontosabbak ezek az ideák és őszíntén remélem, hogy nagyon sok srác/lány ilyen hozzáállással kezd neki ennek a szakmának. Egyébként időröl időre vannak olyan, a “támogatásomat” élvező fiatalok, akikben éreztem és érzem ezt a fajta szemléletet. Nekem ezek mindennél fontosabbak, akármerre is halad a világ.

Sokan kerülnek közelebb ismertebb DJ-khez és a “lemezestáska hordozása” közben ellesnek és eltanulnak ezt-azt. Neked volt ilyen „mentorod”, vagy olyan akinek a munkáit figyelemmel követted és igyekeztél tőle meríteni, vagy a saját utadat jártad?
Sosem volt mentorom, de mindenkitől tanultam. Azt az utat választottam gyerekként, mely a legnehezebb és a leghálátlanabbnak tűnő volt. Mondhatni tök egyedül csináltam mindent, de a Plastik Angel korszakban saját csapatunk volt. Nagyon nagy türelemmel jártam végig a szamárlétrát és úgy érzem meg lett az eredménye. Nem csak teljesen önálló elképzelésem van a zenéről, hanem kialakult egy olyan saját soundom, melyet stílusról stílusra hordozok. Amikor azt mondom, hogy mindent játszom csapongónak tűnhet, de az általam játszott deep-dubstep, electro-techno és drum&bass között ott van egy kapocs, mellyel nagyon szépen körül lehet írni mindent amit csinálok. Az összes mixemet és zenémet ez jellemzi, stílustól és sebességtől függetlenül. Ez a hozománya a kitartó, őszinte és önálló zeneszeretetnek.

 

Hogy látod a hazai szcéna jövőjét? Mekkora a kereslet és az érdeklődés a hazai dj-k fellépései, illetve munkái iránt, vagy a közönség igényli, hogy a bulikban külföldi fellépők is legyenek? Van most olyan hazai dj, akinek a neve önmagában garantálja a sikert?

Néha azt látom, hogy pörögnek a DJ-k, néha pedig az ellenkezőjét. Sokminden fügvénye ez, de jelen pillanatban szerintem nincs olyan név aki garantálja a sikert. Azt látom a  budapesti DJ kollégáknál, hogy a már bevált helyeiken és saját rendezvényeken játszanak, valamint néha beugrik egy-egy vidéki fellépés, ami úgy sül el ahogy. Ahogy az elektronikus zene mainstream lett, úgy múlt el a klasszikus DJ-kultusz, és minden  tiszteletem a kivételeké, de most majomparádé van a DJ pultban.

Szerinted mi az oka, hogy jelenleg egy kevésbé mainstream elektronikus zenét sugárzó országos rádió sincs, illetve az ilyen zenék csak alig kapnak nyilvánosságot. Vagy ez önmagában nem probléma, a bulik és az interneten révén így is elég emberhez el tudnak jutni ezek a produkciók?

Az internet korában szerintem a rádió elvesztette kultúraközvetítő szerepét. Már nem több, mint háttérzörejt biztosító egység. Ahogy a kérdésben is szerepel, az interneten fent van minden és te magad állíthatod össze a saját rádiódat egész napra. Innentől kezdve nincs igény arra, hogy a rádióban értelmes dolgok szóljanak.

Hol lehet téged látni a közeljövőben?

Most hétvégén Bónuszon leszek, utána pedig még ebben a hónapban megyek Szegedre, Szerbiába és a Unity nyitóbulira, ami a Cinema Hallban lesz. Egyébként még mindig az albumbemutatóm vidéki állomásait szervezem, szóval a nagyobb városokban bármikor febukkanhatok.

frd pic.jpg

FIREDOG @ Dum Dum Fesztivál 2012

A bejegyzés trackback címe:

http://unity.blog.hu/api/trackback/id/tr974846286

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.