okt.
08.

Az elektronikus zene történetének 20 legfontosabb állomása - 2. rész

11. Aphex Twin első kislemeze

A cornwall-i születésű Aphex már egészen fiatalon kapcsolatba került az elektronikával. A kortárs kísérleti elektronika pápájának tartott Aphex már egész fiatalon versenyt nyer azzal, hogy a Spektrum számítógépét rákötötte a tv-re, és különböző zajokból dallamokat hozott létre, amihez hozzáigazította a képernyő színeit. Első EP-je 1991-ben jött ki Bubblebath címmel, a második oldalon található "En Trance to Exit" számot pedig azzal a Tom Middletonnal készítette, akinek neve az elektronikus zenében ugyanolyan megkerülhetetlenné vált, mint a Richard D. James néven született zenészé. Az EP a befolyásos londoni Kiss Fm műsorára került, ami rövid időn belül hatalmas népszerűséget hozott James számára, aki elektronika tanulmányait háttérbe szorítva egyre inkább a zenéléssel kezdett foglalkozni, és szűk 6 éven belül összehozta legismertebb szerzeményét, a Come to daddyt. Rengeteg, és számtalan kiadatlan felvételt is tartalmazó munkássága olyan előadókra is hatott, mint például a Radiohead, akikkel ennek ellenére nem volt hajlandó közös turnéra menni, azért mert egész egyszerűen "nem szereti a zenéjüket."

12. 'Did Charly kill the rave?'

Az 1992-es Mixmag magazin ezzel a címmel jelent meg, a Prodigy Charly című kislemezére utalva. A magazin újságírója elég dehonesztálóan számolt be az angol együttes első koncertjeinek egyikéről, ahol az együttesre a beszámoló szerint főleg 14 éves gyerekek ugráltak, akikkel önmagukban semmi baj nincs, csak az, hogy nem nekik való a rave. A szakma hasonlóan kritikusan tekintett a Prodigyra, mint jelenségre, mint ami hazánkban volt tapasztalható pár éve, a főleg a tinik körében népszerű electro és dupstep bulik és dj-k kapcsán.

Az utóbbi időben nálunk is számos alkalommal megfordult együttes fellépéseiről szóló hazai cikkek sem nélkülöztek legtöbbször olyan jelzőket, hogy vásári, meg paraszttechno, annak ellenére hogy a közönség legtöbbször szétkapta a küzdőteret. Ennyiben tehát 21 év távlatából sem változott az együttes megítélése, ami mellett kiváltképp különösen hat, hogy az első három albumuk (Experience, Music for the Jilted Generation, The Fat of The Land) talán minden idők 3 legsikeresebb és legnagyobb hatású elektronikus lemeze.

13. Trainspotting

A Prodigy-nak azonban annyira nem sikerült kinyírnia a rave szcénát, hogy 1997-ben minden idők egyik legismertebb szigetországi filmje a munkásosztályon, a deviáns csellengőkön és heroinistákon kívül az akkori brit kortárs elektronikus zenét is sikeresen ismertette meg a fél világgal, annak ellenére, hogy a filmlemez jelentősen rock-központú. Az Underworld Born Slippy-jét viszont azóta tán csak az nem ismeri, aki egy kő alatt élt, de a filmlemezen szereplő összes előadó a film bemutatását követően valószínűleg még vehetett pár újabb grammot a befolyó jogdíjakból.

14. Moby: Play

Annak idején '94-ben azért vettem meg a Techno Traxx vol.14. elnevezésű német cd-t, mert az volt a boltban az egyetlen, amin rajta volt Moby-tól a Feeling so real című szám. Öt évvel később pedig azért vettem meg Moby Play lemezét, mert ugyan 0 db techno szám volt rajta, de a lemez valamennyi, 18 db szerzeménye mestermű, 100%-os megtérülési rátával pedig ritkán lehetett lemezt venni. De nem csak én voltam elégedett a végeredménnyel, hanem ami ennél sokkal fontosabb, a legtöbb filmkészítő, reklámfilmes és más szakember, aminek eredményeképpen a lemezről valamennyi számot felhasználták valamilyen produkcióhoz, nem mellékesen pedig elment belőle több mint 10 millió példány.

15. Fatboy Slim - Praise you

A kétezres évek végén nem egy fantasztikus és időtálló elektronikus lemez született, amiknek a sorába mindenképpen beleillik Fatboy Slim You've Come a Long Way, Baby című lemeze. A big beat pápa Norman Cook ugyan korábban is jegyzett pár kassza- és közönségsikert, a Cornershop's Brimful of Asha remixe például 1997-ben hosszú heteken keresztül a listák élén szerepelt, de ez volt az első önálló szerzeménye, ami nr.1. pozíciót szerzett a nemzetközi listákon. A dalhoz készült klasszikus klipet az az azóta filmesként is befutott Spike Jonze is rendezte, akinek nevéhez olyan alkotások köthetőek, mint a John Malkovich-menet, vagy a Beastie Boys - Sabotage videoklipp.

16. Autotune hangzás

A két bukósisakos ember, akik még mind a mai napig nem bírtak eljutni hazánkba, már az 1997-es Homework albumukkal faragtak egyet az elektronikus zene történelmén, de a 2000-es One more time című gigaslágerrel évekre átrendezték a trendinek számító hangzást, és sokak örömére, de még többek bosszúságára megajándékozták az emberiséget az autotune hangzással. A közismertebb magyar néven automatikus hangmagasság szabályozás pestisként terjedt a zeneiparban, és még a mai napig sem sikerült maradéktalanul kipusztítani egyes dalokból. De az autotune-nak hála, legalább van ami közös Kenya Westben és Sp-ben is. 

17. Tijs Michiel Verwest fellépése a 2004-es Olimpián

A Dj Mag magazin szavazásán abban az időben rendre a legnépszerűbb dj-nek választott Tiësto pályájának csúcsa kétségtelenül nem az volt, amikor egy időben az összes parkolóban álló tuning swiftből az ő zenéje szólt, hanem a 2004-es athéni olimpia nyitó ceremóniája, ahol élőben zenélhetett, a sportolók bevonulása alatt. Kollégájával, a szintén rendre a top 5 dj között számon tartott Paul Van Dykkel ketten annyire meghatározták a 2000-es évek közepén a klubzenék hangzását, hogy nem is számított jó bulinak az, ahol nem ejtőernyőzött a közönség a villogó zöld lézerfények között. Az athéni olimpiai játékok szervezőinek köszönhetően Tiësto elmondhatja magáról, hogy ő volt az első lemezlovas, aki valaha olimpián pörgethette a lemezeket. Ehhez képest az alábbinál normálisabb videót nem találtam erről a fellépéséről. Vagy csak persze nem kerestem eléggé.

18. Love Parade

A 21 ember halálát követelő 2010-es tragédia egy '89 óta tartó sikertörténet végét is jelentette. A Dr. Motte által megálmodott, szinte valamennyi jelentős fellépőt felvonultató esemény csúcsán egyszerre 1.600.000 ember tolongott német közterületeken kamionok után. Hogy a Magyarországon a Náksi és Brunner által importált esemény jóval több volt, mint támadás a közízlés ellen, arról többek között a magyar underground zenei élet meghatározó személyisége, Bernáth/Y Sándor mesélt. Illetve arról, hogy az igazi energia ugyan a klubokban volt igazán érezhető, de a technófelvonulás az elektronikus zenei forradalom május elsejéje volt.

19. David Guetta

A korábban számos house slágert szerző francia producert, a korábbi Destiny's Child tag Kelly Rowlanddal készült slágere, a Love takes over óta nem csak a Balaton Sound nagyszínpadáról nem lehet kitenni, de lassan az sem lenne meglepő, ha a country rádiókon is felcsendülnének a szerzeményei. Underground körökben nem ok nélkül szokták az elsőszámú ellenségként megnevezni a párizsi születésű producert és lemezlovast, ugyanis különböző, számtalan addig más zenei stílusban népszerű zenészek kollaborációval az euro-house hangzást oda is becsempészte, ahol addig az nyomokban sem volt meg. Ahogy egy időben a Limp Bizkit hatására minden számban kötelező volt a rap betét, vagy a metál elem, amitől számtalan svéd és más északi, fekete lelkű férfi sírta tele a párnáját, úgy lett sokak szemében David Guetta az elektronikus zene árulója, és megbocsájthatatlan bűnének róják fel, hogy manapság minden top sláger úgy hangzik, mintha ő írta volna. Vagy ő is írta.

20. Skrillex és a dupstep

Mi sem lehetne jobb példa Skrillex hatására, mint hogy elismerten még maga a Kossuth-díjas Kovács Ákos (közismertebb nevén: Ákos) is a kobold kinézetű és jellegzetes hajviseletéről ismert amerikai producer hatása alá került. Nem különben a talán legismertebb metál együttes, a Korn tagjai, akik legutóbbi lemezükhöz Skrillex közreműködését nagymértékben igényelték, de a Doors öregjeivel is rögzített közös számot a Sonny John Moore néven született, még mindig csak 24 éves zenész. A dupstepet ugyan angol "találmányként" szokás számon tartani, és az uk garage-ból szoktál levezetni, csak a dnb elemekkel tűzdelt vidámabb stílust pár kísérletező kedvű producer a 140 bpm-ről belassította, elhagyta az énekeket, és így egy sokkal sötétebb és súlyosabb stílus jött létre. A korábban erősen metálos arc Sonny viszont tett arra, hogy már előtte is volt dupstep, és 2010, az első EP-je megjelenése óta fokozatosan ragasztotta a stílust a nevéhez. Úgyhogy ugyan kétségtelen, hogy nem ö találta fel a stílust, de erősen véleményes, hogy hatása nélkül lenne-e például a legutóbbi Muse albumon dupstep elem.

A bejegyzés trackback címe:

http://unity.blog.hu/api/trackback/id/tr174826318

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.