okt.
02.

Az elektronikus zene történetének 20 legfontosabb állomása - 1. rész

A guardian újságírói összegyűjtötték a nemzetközi elektronikus zenei színtér történetének legmeghatározóbb pillanatait, amiből az általunk 20 legfontosabbnak tartottat válogattuk össze. Reméljük a ti, a dj-k és a szervezők segítségével sikerül majd összegyűjtenünk a magyar elektronikus zene legfontosabb állomásait is, aminek ugyanúgy része lehet a Tilos az Á bulik, mint a Felsőabonyi Hélium Diszkó parkolójában történtek, amennyiben tényleg jelentős hatásuk volt. Például, hogy Sterbinszky onnantól kezdve mindig hordott magánál egy Greece 2000 lemezt, hogy máskor ne kelljen hazamennie érte.


1. Kratfwerk feltűnése a BBC Tomorrow's World című műsorában

A Düsseldorfban összehegesztett és jelentős ipari áram felhasználásával készült 1974-es Autobahn című lemez címadó dalának rövidített verziójának 1975-ös bemutatása hozta meg az átütő sikert a négy könyvelő külsejű német férfinek, és talán magának az elektronikus zenének is. A jobb arcok már nem bebaszva akartak kiabálni a mikfronba punk slágereket, hanem mérnöki precizitással akartak konnektorba bedugható dolgokkal letisztult dalokat szerezni és előadni. Még maga David Bowie is, akire elmondása szerint zenei munkássága szempontjából meghatározó jelentőségű volt az alább hallható dal.

2. Donna Summer - I feel love

Az 1977-es dal a mai napig nem vesztett a frissességéből, a számban végigfutó bassline pedig az egyik legtöbbször felhasznált, illetve idézett dallam, és akár a Plump Djs, akár Madonna nyúlt hozzá, nem nagyon tudtak mellélőni vele.

3. Szombat esti láz

A szintén 1977-es film hatására mindenki a táncparkettet akarta kaparni. Hívószavak: Travolta, Bee Gees, Kool & the Gang. Bár ezek a számok ma már céges partiban jellemzőbben bukkannak fel, mint Hyperspacen, de ebben az időben az anyukák ugyanolyan gyanúsan tekintettek ezekre az elemekre, mint most Skrillexre, vagy a zenéjére.

4. Detroiti techno

Detroit, pontosabban a külvárosi Belleville, illetve a techno keresztapja Juan Atkins megadta a világnak azt, amire már nem csak karcolni, hanem csikorogni is lehet. A hozzáértők mára már számtalan techno műfajt tudnak megkülönböztetni, míg mondjuk özv. Kartács Evelin néni a negyedikről csak egyet, azt amelyiket a Jenőke egész nap üvöltet, de a lényeg hogy a sok alstílus alapjának a Detroit techno tekinthető. 1988-ra már a britek is felfedezték a technót, és hamarosan csatlakoztak a mozgalomhoz. A Detroit techno második hullámában a sokkal keményebb, emberidegenebb hangzás dominált, a korszak legnagyobb hatású zenészei Jeff Mills, Richie Hawtin és Carl Craig. Akit jobban érdekel a téma, itt megtekinthet egy rövid dokumentumfilmet a michigani születésű műfajról.

5.Roland TB-303 szinti születése

Az 1982-ben megjelent szintik az eredeti koncepció alapján a rockzenekar elvonón lévő basszusgitárosainak pótlására szolgáltak volna, de hamar kiderült, hogy az öreg Dave lehet, hogy masszívan herkázik, de mégis autentikusabban szól, és egyszerűbb bánni vele, mint a TB-303-al.

Az elektronikus zenészek viszont felfedezték maguknak, hogy ha például a rezonancia-potméter maximumra tekerik, az addigi hangzás éles és karcos lesz, ami nekik és a közönségüknek jó. Hogy mennyire azt az alábbi videón lehet megfigyelni. Gyerekzsúrokba, esküvőkre nem ajánljuk.

6. Frankie Knuckles és a house

Nem csak a technot, hanem a house-t is fel kellett "találni", bár ezzel özvegy Kartács néni továbbra sem fog egyetérteni. Míg a techno Detroithoz, a house Chicagóhoz köthető, ahol amikor Frankie bácsi épp átutazott, azt látta egy helyre kiírva, hogy "We play house music". Barátja a kérdésére, hogy mi a bokor ez, azt válaszolta, hogy ez olyan zene, amit raktárépületben jó és érdemes hallgatni. Hogy azok a raktárépületek, hogy kaptak működési engedélyt akkoriban, mint biztonságos szórakozásra alkalmas épületek, az egy másik kérdés.

Mikor hazament, előtúrt régi lemezeket, amiknek egyes elemei felhasználásával maximálisan táncparkett-kompatibilis nótákat kezdett gyártani. Ezért az új stílusért a javarészt fekete és meleg közönsége pedig egyenesen megőrült, de a diszkó megújítását fehér és hetero emberek is ugyanakkora lelkesedéssel üdvözölhetik. Kivéve, amikor Dj Szatmári próbálja újragondolni a house-t, mert azért már erősen kár.

7. New Order - Blue Monday

Ezt a számot valószínűleg mindenki ismeri, aki már túl van a Halász Judit korszakán. A legendás Joy Division együttes tagjaiból álló rockegyüttes előszeretettel nyúlt elektronikus zenei elemekhez is. Ez a nyúlásuk annyira jól sikerült, hogy a Blue Monday minden idők legnagyobb példányszámban eladott 12"-es lemeze.

A következő kislemezükből készült remix pedig talán az egyik legismertebb savas zene, amire vámpírt irtani is kiváló időtöltés.

8. Ibiza, Club Amnesia

A Hajógyári sziget és Ibiza között az utóbbi időben a legnagyobb különbség csak az volt, hogy utóbbi helyen hét napon keresztül lehetett azt csinálni, amit előbbin péntek estétől hétfő délig. Pedig még többek közt a Nesze neked, Pete Tong című film hatására egy időben mindenki a spanyol szigetre kívánkozott, hogy ott a pálmafák árnyékában igényes elektronikus zenét hallgasson a világ legjobb dj-i lemeztáskájából.

Az 1976-ban nyílt klub a nyolcvanas évek végén Prontxio Izaguirre üzemeltetése alatt kezdte befogadni a különböző diszkó zenei stílusokat. 1987-ben aztán a születésnapját (akkor a 24-iket) épp a szigeten ünneplő, Paul Oakenfold nevű angol srác a helyi klubtulajokat addig főzte, amíg lehetőséget nem kapott a "Ibiza Reunion" parti tető alá hozására. Pontosabban csak részben hozta tető alá, mert például a szabadtéri színpadon kerregő acid house miatt a szomszédok erősen berágtak. Azóta már nyilván volt idejük hozzászokni, hogy Ibiza elektronikus zenei nagyhatalommá vált, de legalábbis a Fővárosi Nagycirkusz hangosabb változatává.

9. Az Orbital Glastonbury fellépése

1994-ben az addig a Diáksziget nagytestvérének számító Glastonbury-ban olyan dolog történt, ami itt nálunk elképzelhetetlen lett volna a Jethro Tull koncert előtt- után: egy fesztivál nagyszínpadán gitárok nélkül lépett fel egy zenekar és senki nem lincselte meg őket. Sőt, a következő évben Európa talán legnagyobb fesztiválján első ízben lett dance sátor is, olyan fellépőkkel, mint például a Massive Attack.

10. Goldie Timeless című lemeze

A fogorvosok és a csörömpölő ritmusok kedvencének Pete Tong kiadójánál megjelent 1995-ös lemeze megnyitotta az utat a tömeges ixelés felé, azzal együtt hogy az első időkben például az Inner City Life című szám hallatán a közönség felének fogalma sem volt, hogyan mozogjon rá. Mindenesetre az egyenes zenék addigi egyeduralmát megtörve a drum'n'bass és a közeli rokon jungle stílus sok éves világhódító útjára indult.

A bejegyzés trackback címe:

http://unity.blog.hu/api/trackback/id/tr454815373

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.